Jak otworzyć małą gastronomię krok po kroku?

30-08-2019

Lokale z kategorii "mała gastronomia" cieszą się rosnącą popularnością. Burgery, frytki czy wymyślne słodkie przekąski sprzedawane z food trucków lub w niewielkich, klimatycznych knajpkach smakują rewelacyjnie, a jedzenie pod chmurką bądź w przytulnych wnętrzach niewielkich lokali ma swój niezaprzeczalny urok.

Marzenie o własnej małej gastronomii? Do zrealizowania! Niezbędne będą: oryginalny pomysł, świetny biznesplan oraz sprzęt gastronomiczny, który zagwarantuje najwyższą jakość serwowanych potraw. Poniżej odpowiadamy na pytanie jak otworzyć małą gastronomię i przedstawiamy szczegółowo wybrane kwestie z tym związane.  

Zobacz również: Jak otworzyć kawiarnię?

Oryginalny i smaczny pomysł na dobry początek

W małej gastronomii liczy się specjalizacja i smak! Klienci tego typu lokali nie oczekują długiego menu z wieloma pozycjami do wyboru - wystarczy jeden produkt, który będzie można zaoferować w kilku wariantach. Przykład? Frytki belgijskie serwowane z oryginalnymi sosami, doskonale przyprawionymi i zawsze przygotowywanymi ze świeżych składników czy drożdżowe Trdlo, wypiekane na wałkach, na żywym ogniu (na oczach klientów) i doprawiane na wiele sposobów, na słodko i na słono. 

otwieranie małej gastronomii

Jeżeli mamy swój własny, oryginalny pomysł na potrawę, którą podbijemy serca przyszłych klientów - świetnie! Można również skorzystać z jednej ze sprawdzonych pozycji, np. frytek, burgerów, gofrów czy naleśników, które będziemy serwować w oryginalny sposób, bądź zdecydować się na działalność franczyzową (kilka słów o tej opcji znajdziecie niżej). Ważne, aby o koncepcji biznesu zadecydować w oparciu o szczegółową analizę trendów rynkowych (jakie lokale i jedzenie cieszą się stałą lub rosnącą popularnością, a jakie wychodzą z mody) oraz demografii otoczenia małej gastronomii (czy to, co chcemy serwować trafi w gusta potencjalnych klientów z okolicy). 

Idealny lokal

Miejsce, w którym postanowimy rozpocząć działalność małej gastronomii może mieć kluczowe znaczenie dla powodzenia całego przedsięwzięcia. Jeżeli zdecydowaliśmy się na wynajem lub kupno lokalu - zadbajmy o to, by znajdował się on w miejscu, w którym jest spore natężenie ruchu pieszego. Możemy nastawić się na obsługę stałych klientów i zdecydować się na otwarcie lokalu w pobliżu wyższej uczelni, biurowców, na dużym osiedlu mieszkaniowym lub w pobliżu strategicznych węzłów komunikacyjnych miasta, bądź zdecydować się na obsługę klientów przypadkowych i turystów - otwierając lokal w centrum miasta lub miasteczka, np. na rynku, przy jednej z głównych ulic czy w pobliżu najważniejszych atrakcji miejscowości. 

Inwestycja w małą gastronomię na kółkach daje więcej możliwości lokalizacji naszego biznesu oraz opcję zmiany miejsca (tymczasowo lub na stałe), jeśli wyniki nie będą satysfakcjonujące, a także obsługi imprez plenerowych, pikników i festynów. Tzw. food trucki spotyka się zarówno w centrach miast i miasteczek (kilka wozów oferujących różne rodzaje potraw i przekąsek stoi zazwyczaj na jakiejś niewielkiej, niezabudowanej parceli), ale coraz częściej również pod niewielkimi centrami handlowymi i kompleksami sportowymi, w okolicy biurowców, na terenie uczelni wyższych itp. 

W kategorii małych gastronomii mieszczą się również punkty gastronomiczne specjalizujące się w cateringu i żywieniu zbiorowym, obsługujące m.in. przedszkola, szkoły i pracowników rozmaitych firm, a także wybrane imprezy (np. wesela, przyjęcia urodzinowe itp.). W tym przypadku lokalizacja biznesu będzie miała mniejsze znaczenie (choć oczywiście ważna jest możliwość szybkiego dotarcia do klientów), a zdecydowanie większe wielkość i funkcjonalność pomieszczeń, w których będziemy przygotowywać jedzenie. 

Nazwa i plan marketingowy

Własna mała gastronomia to możliwość zbudowania marki od podstaw, poczynając od wymyślenia nazwy lokalu (koniecznie dobrze przemyślanej, chwytliwej i łatwej do zapamiętania, sprawdzonej z perspektywy fonetycznej i semantycznej), przez wymyślenia logo i hasła brandowego, po zaprojektowanie wystroju wnętrza z charakterystycznymi dla marki elementami / akcentami. To wszystko składa się na spójny przekaz marketingowy naszej działalności, pozwala wyróżnić się na tle konkurencji oraz zaplanować działania promujące punkt gastronomiczny i jego usługi. 

Rzetelny biznesplan małej gastronomii

Sporządzenie rzetelnego biznesplanu powinno być pierwszym krokiem w realizacji marzenia o własnej małej gastronomii, poprzedzającym m.in.: zarejestrowanie działalności i pozyskanie środków finansowych na otworzenie biznesu, załatwianie wszelkich formalności i pozwoleń, wynajem lub kupno lokalu / pojazdu czy w końcu zakup wyposażenia. Biznesplan może mieć charakter nieformalny lub formalny, możemy go stworzyć sami lub zlecić jego przygotowanie profesjonalnym twórcom tego typu dokumentów. Formalny biznesplan będzie niezbędny w sytuacji, w której chcemy pozyskać środki na otwarcie i "rozkręcenie" działalności w wybranej instytucji finansowej. 

Właściwie skonstruowany biznesplan będzie zawierał: opis celów na najbliższy czas (najczęściej na pierwszy rok lub dwa działalności), opis planowanych sposobów na osiągnięcie celów (m.in. oferta firmy, cenniki, plan marketingowy) oraz szczegółowe wyliczenia wszelkich kosztów związanych z otwarciem małej gastronomii (m.in. wydatki związane z: rejestracją firmy i pozyskaniem wszelkich pozwoleń, wynajmem / kupnem i przystosowaniem lokalu lub pojazdu, zakupem wyposażenia, działaniami marketingowymi, kosztami personalnymi), a także planowane przychody i prognozowany czas zwrotu poniesionych nakładów. 

Rejestrowanie firmy i inne formalności

Otworzenie działalności gastronomicznej wymaga tradycyjnego zarejestrowania firmy w CEIDG oraz zgłoszenia jej do Urzędu Skarbowego i ZUS. Lokal gastronomiczny można prowadzić w różnych formach: jednoosobowej działalności lub spółki cywilnej (to dwie najprostsze do założenia formy), ale również w formie spółki osobowej, kapitałowej bądź spółdzielni (zarejestrowanie tych form będzie bardziej czasochłonne). Rejestrując działalność gospodarczą należy określić nr PKD - PKD dla gastronomii to 56.10.A (Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne), w przypadku usług cateringowych - PKD 56.21.Z (Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych), a jeśli planujemy gastronomię na kółkach - PKD 56.10.B (Ruchome placówki gastronomiczne). Dodatkowymi wpisami PKD mogą być: 56.29.Z (Pozostała usługowa działalność gastronomiczna) oraz 56.30.Z (Przygotowywanie i podawanie napojów). 

Ponadto, minimum dwa tygodnie przed planowanym rozpoczęciem działalności, należy złożyć odpowiednie wnioski w Sanepidzie, czyli w Państwowej Inspekcji Sanitarno - Epidemiologicznej. Wszelkie wymogi sanitarne dotyczące lokalu gastronomicznego (czyli takiego, w którym odbywa się produkcja, obróbka i kontakt z żywnością) reguluje ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2006 nr 171, poz. 1225 ze zm., tekst jednolity: Dz. U. 2010 nr 136, poz. 914) oraz ustawa z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. 2010 nr 230, poz. 1511), a także dwa rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego oraz nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych).

Jeżeli w lokalu gastronomicznym planujemy sprzedawać alkohol - konieczne będzie zdobycie koncesji na sprzedaż alkoholu (zezwolenie na sprzedaż alkoholu wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta bądź gminy, w której prowadzona będzie działalność). Odtwarzanie muzyki w lokalu wymaga z kolei podpisania umowy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i pokrewnymi (m.in. ZAiKS"em) oraz wniesienia stosownej opłaty. 

Wyposażenie lokalu gastronomicznego z goga-gastro.pl

Wyposażenie gastronomii to istotna część wydatków, która powinna być ujęta w biznesplanie. Inwestycja w wysokiej jakości sprzęt gastronomiczny to inwestycja zagwarantuje optymalne warunki pracy oraz umożliwi serwowanie bezpiecznie przygotowanych, smacznych potraw. Rodzaj oraz liczna mebli, sprzętów i urządzeń, w które należy wyposażyć małą gastronomię zależą od profilu jej działalności i stopnia różnorodności / skomplikowania menu. 

W sklepie internetowym goga-gastro.pl znajdą Państwo wszystkie sprzęty, urządzenia i najważniejsza meble do otworzenia punktu gastronomicznego, bez względu na profil działalności. Aby ułatwić naszym Klientom przeglądanie oferty - podzieliliśmy je na czytelne kategorie i podkategorie. Oto najważniejsze z nich. 

Meble ze stali nierdzewnej

O komforcie przygotowywania i serwowania posiłku w głównej mierze decydować będą odpowiednio dobrane meble gastronomiczne. Najbezpieczniejszym wyborem są ustandaryzowane meble ze stali nierdzewnej, które umożliwiają ekonomiczne i funkcjonalne zagospodarowanie przestrzeni. Niezbędne będzie m.in. wygodne stanowisko (lub stanowiska) do pracy (z dużym blatem roboczy, pojemnikami na odpad oraz stołami ze zlewem czy zmywarką) miejsce do bezpiecznego przechowywania żywności oraz naczyń i akcesoriów, a także praktyczne wózki gastronomiczne i bankietowe. Stalowe meble dostępne są w różnych rozmiarach i mogą być dowolnie zestawiany, by umożliwić jak najlepsze zagospodarowanie wnętrza kuchni. 

Obróbka mechaniczna

W tej kategorii znajdą Państwo wszystkie niezbędne urządzenia i sprzęty służące do obróbki mechanicznej produktów spożywczych. To m.in.: rozmaite krajalnice (do chleba, sera i wędlin), profesjonalne miksery, szatkownice i mieszarki do warzyw, obieraczka do ziemniaków, prasy do hamburgerów i wałkownice (do makaronów lub pizzy), a także kloce masarskie, kiełbasiarki i kotleciarki itp. 

Obróbka termiczna

W tej kategorii znajdą Państwo wszystkie niezbędne urządzenia i sprzęty do obróbki termicznej produktów spożywczych. To przede wszystkim profesjonalne, wielopalnikowe kuchnie elektryczne gastronomiczne i piece (konwekcyjne, konwekcyjno - parowe, cukiernicze i piekarskie oraz piece do pizzy), ale również m.in.: bemary gastronomiczne i frytownice, grille i patelnie elektryczne, naleśnikarki i makaroniarki, kotły i kociołki, gyrosy i rożna. 

Akcesoria kuchenne

W tej bardzo szerokiej kategorii znajdą Państwo wszystkie mniejsze i większe akcesoria, które przydają się zarówno w trakcie przygotowywania posiłków, jak i podczas ich wydawania. To również funkcjonale i eleganckie gadżety, takie jak choćby serwetniki, świeczniki czy zestawy do przypraw, które znajdą zastosowanie na stolikach dla gości lokalu.  

Pełna oferta dostępna jest na naszej stronie oraz w katalogach do pobrania. Bazując na naszej wiedzy i doświadczeniu, z przyjemnością pomożemy Państwu w skompletowaniu optymalnego wyposażenia do Waszego lokalu gastronomicznego. 

Proponowane produkty z kategorii:

Zestaw do przypraw 260 x 65 x 140 mm 460306
Zestaw do przypraw 260 x 65 x 140 mm 460306
netto: 108,03 zł
(brutto: 132,88 zł) * *
Zestaw do przypraw
Zestaw do przypraw
netto: 25,00 zł
(brutto: 30,75 zł) * *