Bezpośredni kontakt z żywnością niepoddaną obróbce termicznej sprawia, że ryzyko przeniesienia koronawirusa jest wysokie. Dlatego też, aby zapewnić najwyższy poziom higieny w lokalach gastronomicznych, konieczna jest skuteczna dezynfekcja. Pracodawca musi pamiętać o tym, aby zapewnić środki ochrony dla swoich pracowników, w tym maseczki, przyłbice i jednorazowe rękawiczki. Na stanie powinien znajdować się także płyn do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu np. o pojemności 5l .
Co robić, aby zmniejszyć ryzyko namnażania się i rozprzestrzeniania COVID-19? O ile jest to możliwe, warto w okresie pandemii przejść na ofertę na wynos (z możliwością odbioru dań na miejscu) lub z dowozem. Każdorazowo należy pamiętać o przecieraniu płynem blatów, na których kroi się mięso, myciu warzyw i owoców. Nie wolno zapominać o sterylizacji naczyń kuchennych, noży i wszystkich sprzętów wykorzystywanych w lokalu. Wybierz do tego profesjonalne środki do gastronomii, które są przede wszystkim wydajnie, a co za tym idzie - ekonomiczne.
Dobrą praktyką jest zmywanie naczyń w wyżej temperaturze niż zazwyczaj. Pomoże to zwalczyć znacznie większą ilość bakterii i wirusów. Dezynfekcja restauracji czy baru nie ogranicza się tylko do wyjaławiania powierzchni dedykowanymi preparatami. Nie wolno zapominać o regularnym wietrzeniu kuchni oraz innych pomieszczeń. Zmniejsza to ryzyko namnażania się chorobotwórczych patogenów i ich osiadania na meblach czy sprzętach.
Pamiętaj o tym, że największą wartością każdego dobrze prosperującego lokalu gastronomicznego jest czynnik ludzki. To zaangażowani pracownicy wpływają na wysoką sprzedaż i to, czy klienci chętnie wracają do swoich ulubionych miejsc. Ich zdrowie i bezpieczeństwo powinno być dla pracodawcy nadrzędne.
Twoim obowiązek jest poinstruowanie (słowne lub za pomocą ulotek) kadry o możliwości zakażenia koronawirusem i konsekwencjach choroby. Podstawową zasadą jest to, aby nie dopuszczać do kontaktu z żywnością i innymi pracownikami osób, u których widoczne są objawy COVID-19 lub skarżą się na długotrwały kaszel, katar czy osłabienie organizmu.
Oto kilka zasad, które powinni przestrzegać pracownicy branży spożywczej i gastronomicznej:
Mimo iż nie jest to łatwy okres dla branży gastronomicznej, należy mieć nadzieję na to, że wkrótce wszystko wróci do normy. Im restrykcyjnej będziemy podchodzić do nakazów i zakazów, które nakłada Ministerstwo Zdrowia, tym szybciej pozbędziemy się problemu pandemii koronawirusa. Obecnie, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na otwarcie swoich lokali, mając na uwadze szczególne środki ochrony.